Listing 1 - 10 of 79 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De executieve functietheorie is een van de belangrijkste cognitieve verklaringstheorieën voor ASS – Autismespectrumstoornissen. Er worden tekorten gevonden bij personen met ASS uit diverse leeftijdscategorieën en niveaus van functioneren. ‘Executieve functies’ is een overkoepelende term van diverse cognitieve functies die zelfcontrole mogelijk maken. Men spreekt ook van de besturingsfuncties of controlefuncties. Deze processen zorgen ervoor dat we onze gedachten en handelingen kunnen aanwenden om vooropgestelde doelen te bereiken. Ze zijn van belang bij nieuwe en complexe situaties.Aan de hand van screening worden de executieve vaardigheden en de tekorten in die vaardigheden in kaart gebracht. Daarna kunnen de executieve vaardigheden worden verbeterd aan de hand van individuele training en spelletjes, psycho-educatie en training in het dagelijks leven. Er is speciale aandacht voor de transfer, iets wat bij kinderen met ASS moeilijk is.De training kan worden gebruikt binnen residentiële en ambulante settings, zoals revalidatiecentra, mobiele of thuisbegeleiding, begeleiding binnen het onderwijs... Ze is bedoeld voor kinderen met ASS die (rand)normaalbegaafd zijn. Ze is geschikt voor een leeftijd van 6 tot en met 12 jaar.
Autistic children --- Executieve functies --- ASS --- Autisme --- Onderwijs --- Individuele handelingsplannen
Choose an application
Dit boek biedt de kaders waarlangs een school voor vmbo (alsook havo en vwo) of voor praktijkonderwijs zelf kan werken aan de ontwikkeling van handelingsplanning. Het biedt ruimte voor een eigen visie op zorg en geeft uiteenlopende suggesties voor een eigen inbreng daarin. De lezer treft in de praktijk ontwikkelde instrumenten aan om direct over te nemen of zelf aan te passen. Naast aandacht voor leerlingkenmerken komt het vooral aan op de kennis en de inzet van de docent. Het boek (en de bijbehorende website) bevat ook een intern scholingstraject, waarlangs een schoolteam zich onder leiding van de eigen zorgcoördinator of met externe ondersteuning kan trainen in het opdoen van kennis, het toepassen van vaardigheden, het verhogen van de motivatie en het leren kennen van de visie van collega's op het werk. In de tweede, herziene druk is het boek op basis van reacties van gebruikers en de ervaringen tijdens de vele cursussen en trainingen over handelingsplanning, op een aantal punten aangescherpt en geactualiseerd. Er zijn voorbeelden toegevoegd, het gebruik van een aantal instrumenten is beter toegelicht en het nascholingsgedeelte in deel C is uitgebreid met nog concretere voorbeelden. (Bron: www.thiememeulenhoff.nl)
Secondary education --- School management --- Orthopedagogics --- Handelingsplannen --- Secundair onderwijs --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- 101796.jpg --- Handelingsplannen ; secundair onderwijs --- Handelingsplan --- Handelingsgericht werken
Choose an application
Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- 460.2 --- handelingsplannen --- methodologie --- 376 --- Handboeken
Choose an application
460.4 --- handelingsplannen --- hulpverleners --- methodiek --- organisatieleer --- orthopedagogiek --- sociaal pedagogische hulpverlening --- Beroep en opleiding
Choose an application
In dit boek wordt aandacht besteed aan de opzet van een systeem van effectieve handelingsplanning in het reguliere en speciale basisonderwijs en regionale expertisecentra. Het effect van de beschreven handelingsplannen zit met name in het gestructureerd, doelgericht werken in een cyclisch proces. Vragen die daartoe beantwoord worden, zijn: wat weet ik van dit kind? Wat wil ik, op welke termijn, aan doelen bereiken bij/met dit kind? Wie wordt daarbij betrokken? Hoe past het individuele handelingsplan in het groepsplan? Wanneer/hoe evalueren we en stellen we de planning bij? De informatie is specialistisch en is bedoeld voor leraren en interne begeleiders die op zoek zijn naar een systeem waarin extra ondersteuning van kinderen op een gestructureerde wijze vorm en inhoud krijgt. De informatie is voor hen wel helder. De tekst wordt vaak samengevat in schematische overzichten, per hoofdstuk afgewisseld met een inleidende zwart-witfoto; er is een bijlage met te hanteren formulieren voor groeps- en handelingsplannen en er is een actuele literatuurverwijzing. De auteurs zijn werkzaam binnen de (speciale) onderwijsondersteuning en hebben regelmatig gepubliceerd over dit thema. Voor scholen die vanuit deze visie hun kwaliteitszorg een impuls willen geven.
Orthopedagogics --- lager onderwijs --- handelingsplan --- leerhulp --- Pupil counseling. Pupil guidance --- handelingsplannen --- zorgverbreding --- 460.5 --- 471.4 --- 474 --- 474.23 --- Automatisering --- Handelingsplannen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Zorgverbreding --- 101786.jpg --- Handelingsplannen ; basisonderwijs --- Didactiek --- Didactiek; algemeen --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- Didactische principes --- Nederland --- Orthodidactiek --- Inclusief onderwijs --- Basisonderwijs --- Handelingsplan --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Handelingsgericht werken
Choose an application
In het buitengewoon onderwijs geniet men, binnen een wettelijk referentiekader van ontwikkelingsdoelen en inspanningsverplichting, een zeer grote vrijheid. Dit biedt kansen om onderwijs op maat te bieden; men kan het zorgaanbod flexibel en waar mogelijk aanpassen aan de individuele hulpvraag van elke leerling. Een grote handelingsvrijheid heeft echter ook een keerzijde. Vaak is men als school op zoek naar bevestiging: zijn we wel goed bezig? Dit boek wil een mogelijke manier aanreiken om als school om te gaan met onderwerpen als handelingsplanning, intakegesprek, klassenraden, groepswerkplanning en individuele handelingsplanning.
Kwaliteitszorg ; buitengewoon onderwijs. --- #KVHB:Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- #KVHB:Orthopedagogie --- buitengewoon basisonderwijs --- buitengewoon onderwijs --- handelingsplannen --- mensen met een mentale beperking --- type 1 --- type 2 --- 450.44 --- 462 --- Handelingsplannen --- Klassenraad --- Schoolwerkplannen --- Zorgverbreding --- Buitengewoon basisonderwijs --- Groepswerk --- Kinderen --- Leerlingen --- Mentaal gehandicapten --- Planmatig werken --- 376.4 --- Buitengewoon Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Handelingsplannen : kinderen met een verstandelijke beperking --- Schoolwerkplanontwikkeling --- Kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- Contains audio-visual material --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Special education --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- Kind met een verstandelijke handicap
Choose an application
jeugdhulpverlening --- handelingsplan --- Age group sociology --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- Social policy and particular groups --- Geestelijke gezondheidszorg ; jeugd --- Handelingsplannen ; buitengewoon onderwijs --- Jeugdzorg ; methodiek --- #KVHB:Jeugdhulpverlening --- #KVHB:Orthopedagogie --- 460.7 --- gezinsbegeleiding --- handelingsplannen --- jeugdzorg --- leefgroepen --- ouderbegeleiding --- S2006370.JPG --- bijzondere jeugdbijstand --- buitengewoon onderwijs --- welzijnswerk --- welzijnswerk, methoden --- Hulpverlenende instanties --- 362.74 --- 376 --- 392.5 --- 362.7 --- 361 --- 361.1 --- Jeugdzorg --- Methodiek --- Handelingsplannen --- Buitengewoon onderwijs --- Geestelijke gezondheidszorg --- Jeugd --- Jeugdzorg : hulpverlening --- Jeugdzorg : behandelingsplanning --- 374.33 --- Handelingsplan --- Jongere --- Handelingsgericht werken
Choose an application
Kinderen met leerproblemen hebben het moeilijk. Achter hun problemen liggen vaak ontwikkelingsstoornissen ten grondslag. Deze worden minder makkelijk getolereerd dan zichtbare. Ouders die ontdekken dat hun kind een leerprobleem heeft voelen zich veelal voor een zware taak gesteld. Zij kunnen daarbij wel wat hulp gebruiken, ook al omdat leermoeilijkheden vaak gepaard gaan met gedragsproblemen. Het is nuttig te weten wat er in een leerprobleem verborgen kan zijn, hoe het komt dat kinderen soms zo afwijkend reageren en wat de direct betrokken opvoeders samen met de school kunnen doen. Dit boek behandelt problemen die invloed kunnen hebben op het leergedrag en het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen, zoals ADHD, dyslexie en dyscalculie en minder bekende, zoals ASS/PDD-NOS, epilepsie, DCD en NLD. In deze herziene uitgave zijn de moderne ontwikkelingen binnen de orthopedagogiek opgenomen. Ook worden de neuropsychologie en het begrip 'executieve functies' besproken.
Leerstoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- 464 --- Diagnostiek --- Handelingsplannen --- Kinderen met leerproblemen --- Leerproblemen --- Kinderen --- Gedragsproblemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Leerprobleem --- Kind --- Gedragsprobleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
We hebben het vaak over wat jonge kinderen zouden moeten kennen en kunnen voor groep 3, maar zelden over wat het onderwijs kan leren van de onderzoekende wijze waarop kleuters leren. Langeveld noemde spel 'de meest wezenlijke bezigheid in een wereld die nog van alles kan blijken te zijn'. In die zin kan dit boek worden gezien als een bijdrage aan de nationale dialoog over de toekomst van het onderwijs. Basisschoolleerlingen toerusten voor 'een wereld die nog van alles kan blijken te zijn', begint letterlijk aan de basis, in de onderbouw van de basisschool. Van kerndoel tot kleuterlijn gaat in op de vraag hoe het omgaan met (kern)doelen kan worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van kleuters in de basisschool. Zo ontstaat een ontwikkelingsperspectief dat recht doet aan de verworvenheden van het kleuteronderwijs, maar ook inspeelt op ontwikkelingen in een veranderende wereld. De auteur laat ook zien hoe dat perspectief haalbaar kan worden uitgevoerd in de praktijk, op een wijze die menig onderbouwleerkracht zal ondersteunen en inspireren. De pragmatische aanpak maakt dit praktijkboek geschikt voor beginnende leerkrachten en ervaren kleuterleidsters die hun onderwijs niet methodegebonden, maar wel doordacht willen vormgeven. De in dit boek opgenomen kleuterlijnen zijn tevens digitaal beschikbaar via www.kleuterplan.nl Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789088505706/van-kerndoel-tot-kleuterlijn-caroline-eggermont
Kleuteronderwijs. --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- eindtermen --- leerdoelen --- Kleuteronderwijs --- Leerlijnen --- Doelen --- Eindtermen --- Nederland --- Leerdoelen --- Handelingsplannen --- Eindterm --- Leerdoel --- Handelingsplan --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Handelingsgericht werken
Choose an application
Het werkt verhelderend opvoedingsproblemen te benaderen als interactieproblematiek. Met deze uitspraak wordt bedoeld dat het kind in problemen raakt met mensen uit zijn omgeving, en wel op zo'n manier, dat zijn gedrag bij anderen altijd weer juist die reacties uitlokt, die de moeilijkheden laten voortduren of zelfs verergeren. In deze analyse wordt problematisch gedrag van kinderen niet beschreven vanuit oorzakelijke verbanden, maar vanuit een wisselwerking waarbij de kans bestaat dat interactionele cirkels zichzelf instandhouden. Een dergelijke benadering biedt interessante aanknopingspunten voor diagnostische beschrijvingen en handelingsplannen. In het boek is deze aanpak zowel theoretisch als praktisch uitgewerkt. Problematische vastgeroeste interactiepatronen worden doorbroken door specifieke sociale vaardigheden gericht te beïnvloeden. Interactiewijzer geeft hiervoor een tweeledige aanpak: er worden groepssituaties gecreëerd die bij het kind het vanzelfsprekend gebruik van ontbrekende sociale vaardigheden uitlokken én de professionele opvoeder krijgt aanwijzingen om zijn pedagogische stijl voor dat kind kritisch te beoordelen en, zonodig, bij te stellen
Interactie-analyse --- Handelingsplannen --- Diagnostiek --- Gedragsproblemen --- Orthopedagogiek --- Interactie --- 467 --- Handelingsgericht werken --- Interactiebegeleiding --- Leary, Timothy --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Handelingsplan --- Diagnose --- Gedragsprobleem
Listing 1 - 10 of 79 | << page >> |
Sort by
|